zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is een realistische kijk op je eigen kunnen; het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aankunt. Maar hoe kom je aan een gezonde dosis zelfvertrouwen? 

zelfvertrouwen

wat is
zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is, zoals het woord al zegt, het vertrouwen dat je in jezelf hebt. Het is een realistische inschatting van je eigen kwaliteiten, het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aan kunt. Dit vertrouwen is meestal gebaseerd op positieve ervaringen uit het verleden. Zelfwaardering is de basis voor een gezonde hoeveelheid zelfvertrouwen. Zelfwaardering houdt in dat je jezelf waardeert en respecteert, los van het feit of je ergens goed in bent of niet.  

 Uit onderzoek blijkt dat 20% van de mensen gebukt gaat onder een gebrek aan zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen ontwikkelt zich in de kinderjaren. De mate ervan heeft niet alleen te maken met je persoonlijkheid, maar ook met je sociale omgeving: als je uit een warm gezin komt waar je genoeg aandacht en liefde hebt gekregen, wordt je zelfvertrouwen vergroot. Ook de vriendschap met leeftijdsgenoten kan bijdragen aan onvoorwaardelijke zelfwaardering. Daarentegen kan je zelfvertrouwen ook afnemen of zich niet genoeg ontwikkelen. Factoren die hieraan bijdragen zijn (veel) kritiek op je gedrag of prestaties en pesten.  

het belang van
zelfvertrouwen

Een gezonde dosis zelfvertrouwen leidt tot groei en zelfontplooiing. Het maakt je weerbaar en minder afhankelijk van het oordeel van anderen; het zorgt ervoor dat je voor je eigen mening durft uit te komen, dat je initiatief toont en dat je aan nieuwe dingen durft te beginnen. Ook op de werkvloer zorgt zelfvertrouwen ervoor dat je prestaties gunstig worden beïnvloed. Competenties die hierbij komen kijken zijn assertiviteit, beïnvloeden, flexibiliteit, onafhankelijkheid, omgaan met weerstand, presentatie en zelfkennis.  

Je kunt niet altijd even zeker zijn van jezelf, het is heel normaal om soms onzeker te zijn. Sommige mensen zijn van nature al zekerder dan anderen. Maar te weinig zelfvertrouwen blijkt een risicofactor voor depressies, eetstoornissen, gepest worden, problemen op het werk en zelfmoord(pogingen).   

Hier alvast een aantal tips die helpen om je zelfvertrouwen te vergroten: 

  • Accepteer complimenten; 
  • Denk niet zwart-wit; 
  • Investeer in je persoonlijke groei; 
  • Noteer je successen; 
  • Vergeef jezelf je fouten; 
  • Vergelijk jezelf niet steeds met anderen.  

innerlijke criticus &
zelfvertrouwen

Sommige mensen hebben een innerlijke stem die constant kritiek op je levert. Deze zogenoemde innerlijke criticus verminderd of stagneert de ontwikkeling van je zelfvertrouwen. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze innerlijke stem kan negeren? 

  • Bekijk jezelf in je andere rollen: misschien gaat het op het werk even niet zo goed, maar zorg je als ouder wel goed voor je kinderen. 
  • Spreek jezelf aan met je voornaam. Dus niet ‘ik kan het’, maar ‘je kan het, Lisa’. Dit zorgt ervoor dat het minder emotioneel wordt.  
  • Geef je innerlijke stem een naam, zoals ‘de zeikerd’. Dit zorgt ervoor dat je hem/haar minder serieus neemt.  

imposter syndroom &
zelfvertrouwen

Ben je ervan overtuigd dat het niet lang zal duren totdat iemand erachterkomt dat je eigenlijk helemaal niets kunt? Of heb je constant het gevoel dat je succes puur door geluk komt? En vind je het lastig om je eigen kwaliteiten te zien? Je hebt dan misschien last van het ‘imposter syndrome’, ook wel het bedriegerssyndroom genoemd. Een aantal kenmerken van het imposter syndroom zijn: 

  • dat je bang bent dat anderen erachter komen dat je niet competent genoeg bent; 
  • dat je voortdurend wordt gekweld door de angst dat je een keer ontmaskerd wordt;
  • dat je allerlei mechanismen hebt ontwikkeld om die ontmaskering te voorkomen; 
  • dat je denkt dat je anderen een onrealistisch beeld van jezelf voorspiegelt; 
  • dat er continu een sterk aanwezig stemmetje in je hoofd is, dat voortdurend kritisch commentaar geeft op alles wat je denkt, doet of had moeten doen.  

zelfcompassie &
zelfvertrouwen

Wanneer je zelfvertrouwen hebt, ben je positief over wat je goed kan. Maar zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf. Je durft eerlijk tegen jezelf te zeggen dat je het ergens moeilijk mee hebt of dat iets niet lukt, je durft begripvol te zijn naar je minder leuke kanten en je bent mild voor jezelf.  

verder praten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of zou je willen dat een van onze psychologen over jouw specifieke situatie meedenkt? Dat kan telefonisch via 0900-0106 (99ct pm). Elke dag tussen 15 en 23 uur.

 

Hoe wij kunnen helpen?

Heb jij weinig vertrouwen in jezelf en ben je erg onzeker? Ben je niet bewust van jouw eigen kwaliteiten of heb je niet het vertrouwen dat je hindernissen of taken aankunt? Zou jij graag wat meer zelfvertrouwen zien bij jouw kind of partner?
Gun jezelf en jouw omgeving een persoonlijke psycholoog om hierbij te helpen!

In een doorlopend gesprek bespreken wij de rol die het lage zelfvertrouwen in jouw leven speelt en wat de gevolgen daarvan zijn. Zelfvertrouwen ontwikkelt zich in de kinderjaren. De mate ervan heeft niet alleen te maken met jouw eigen persoonlijkheid, maar ook met jouw sociale omgeving: als je uit een warm gezin komt waar je genoeg aandacht en liefde hebt gekregen, wordt je zelfvertrouwen vergroot. Ook vriendschappen en ervaringen op school hebben invloed. We bekijken hoe het lage zelfvertrouwen bij jou is ontstaan en hoe het in stand wordt gehouden. We zoomen in op belangrijke ervaringen in jouw leven en stellen ons de vraag wat de verbanden zijn. Zodra we dit goed in kaart hebben, maken we een logische strategie gericht op verandering. In zo’n strategie zit een hiërarchie, je begint immers niet met het moeilijkste. De strategie richt zich op gedachte- en gedragsverandering.

Omdat wij werken met een dagelijks doorlopend gesprek kunnen we makkelijker praten over recente situaties of zelfs situaties in het hier-en-nu. Dit maakt het gesprek concreet en helpt bij het herkennen van situaties.
De ervaring leert dat dit zeer efficiënt is; een maand brengt al resultaat!

De psycholoog in jouw telefoon werkt ook als een ‘stok achter de deur’. Oefeningen die jij samen met jouw psycholoog hebt uitgezet worden dagelijks besproken, waardoor je minder geneigd bent deze te ‘vergeten’ of voor je uit te schuiven. Dit werkt uitstekend bij oefeningen die betrekking hebben op zelfvertrouwen! Je leert je eigen kwaliteiten en positieve eigenschappen ontdekken en leert weer positievere en realistische gedachten te hebben over jezelf. Hierdoor wordt je meer weerbaar en minder afhankelijk van het oordeel van anderen; het zorgt ervoor dat je voor je eigen mening durft uit te komen, dat je initiatief toont en dat je aan nieuwe dingen durft te beginnen. Omarming en acceptatie van jouw unieke zelf blijft tevens een werkzame interventie en een hoger doel!
Waar jouw onzekerheid jou teveel in de weg staat is het punt van aandacht. Negatieve aannames over jezelf zijn een gewoonte geworden, waardoor we er bovenop moeten zitten om deze te veranderen. Het dagelijks doorlopende gesprek leent zich hier ideaal voor!

Jouw psycholoog staat hierin naast je, stimuleert en coacht je om weer meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Daarnaast blijkt dat we veel meer onderwerpen en moeilijke situaties kunnen behandelen, dan je zou doen bij losse wekelijkse sessies.

Hoe werkt het?

Om jouw gratis proefperiode te starten kun je je aanmelden via het aanmeldformulier (bovenstaande knop) of via WhatsApp (knop rechts onder in beeld). Je wordt dan binnen enkele uren benadert door jouw psycholoog om een telefonisch kennismakingsgesprek te plannen, waarna het doorlopende gesprek start.

Gun jezelf onbeperkt toegang tot jouw eigen psycholoog.

In het huidige systeem kost een sessie met een psycholoog of coach minimaal 99 euro. Bij psychologen Loket betaal je slechts 41 euro voor de hele week!

wat kan ik verwachten?

  • Jouw eigen psycholoog
  • Een doorlopend gesprek via de telefoon (tekst, audio en video)
  • Op afspraak beeld bellen
  • Onbeperkt contact
  • Vlotte reactie
  • Psycho-educatie
  • Sparrings-partner
  • Advies
  • Steun
  • Professionaliteit
  • Luisterend oor
  • Positiviteit
meer over zelfvertrouwen