Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is een realistische kijk op je eigen kunnen; het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aankunt. Maar hoe kom je aan een gezonde dosis zelfvertrouwen? 

Wat is
zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is, zoals het woord al zegt, het vertrouwen dat je in jezelf hebt. Het is een realistische inschatting van je eigen kwaliteiten, het vertrouwen dat je zelf taken en hindernissen aan kunt. Dit vertrouwen is meestal gebaseerd op positieve ervaringen uit het verleden. Zelfwaardering is de basis voor een gezonde hoeveelheid zelfvertrouwen. Zelfwaardering houdt in dat je jezelf waardeert en respecteert, los van het feit of je ergens goed in bent of niet.  

 Uit onderzoek blijkt dat 20% van de mensen gebukt gaat onder een gebrek aan zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen ontwikkelt zich in de kinderjaren. De mate ervan heeft niet alleen te maken met je persoonlijkheid, maar ook met je sociale omgeving: als je uit een warm gezin komt waar je genoeg aandacht en liefde hebt gekregen, wordt je zelfvertrouwen vergroot. Ook de vriendschap met leeftijdsgenoten kan bijdragen aan onvoorwaardelijke zelfwaardering. Daarentegen kan je zelfvertrouwen ook afnemen of zich niet genoeg ontwikkelen. Factoren die hieraan bijdragen zijn (veel) kritiek op je gedrag of prestaties en pesten.  

Het belang van
zelfvertrouwen

Een gezonde dosis zelfvertrouwen leidt tot groei en zelfontplooiing. Het maakt je weerbaar en minder afhankelijk van het oordeel van anderen; het zorgt ervoor dat je voor je eigen mening durft uit te komen, dat je initiatief toont en dat je aan nieuwe dingen durft te beginnen. Ook op de werkvloer zorgt zelfvertrouwen ervoor dat je prestaties gunstig worden beïnvloed. Competenties die hierbij komen kijken zijn assertiviteit, beïnvloeden, flexibiliteit, onafhankelijkheid, omgaan met weerstand, presentatie en zelfkennis.  

Je kunt niet altijd even zeker zijn van jezelf, het is heel normaal om soms onzeker te zijn. Sommige mensen zijn van nature al zekerder dan anderen. Maar te weinig zelfvertrouwen blijkt een risicofactor voor depressies, eetstoornissen, gepest worden, problemen op het werk en zelfmoord(pogingen).   

Hier alvast een aantal tips die helpen om je zelfvertrouwen te vergroten: 

  • Accepteer complimenten; 
  • Denk niet zwart-wit; 
  • Investeer in je persoonlijke groei; 
  • Noteer je successen; 
  • Vergeef jezelf je fouten; 
  • Vergelijk jezelf niet steeds met anderen.  

Innerlijke criticus &
zelfvertrouwen

Sommige mensen hebben een innerlijke stem die constant kritiek op je levert. Deze zogenoemde innerlijke criticus verminderd of stagneert de ontwikkeling van je zelfvertrouwen. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze innerlijke stem kan negeren? 

  • Bekijk jezelf in je andere rollen: misschien gaat het op het werk even niet zo goed, maar zorg je als ouder wel goed voor je kinderen. 
  • Spreek jezelf aan met je voornaam. Dus niet ‘ik kan het’, maar ‘je kan het, Lisa’. Dit zorgt ervoor dat het minder emotioneel wordt.  
  • Geef je innerlijke stem een naam, zoals ‘de zeikerd’. Dit zorgt ervoor dat je hem/haar minder serieus neemt.  

Imposter syndroom &
zelfvertrouwen

Ben je ervan overtuigd dat het niet lang zal duren totdat iemand erachterkomt dat je eigenlijk helemaal niets kunt? Of heb je constant het gevoel dat je succes puur door geluk komt? En vind je het lastig om je eigen kwaliteiten te zien? Je hebt dan misschien last van het ‘imposter syndrome’, ook wel het bedriegerssyndroom genoemd. Een aantal kenmerken van het imposter syndroom zijn: 

  • dat je bang bent dat anderen erachter komen dat je niet competent genoeg bent; 
  • dat je voortdurend wordt gekweld door de angst dat je een keer ontmaskerd wordt;
  • dat je allerlei mechanismen hebt ontwikkeld om die ontmaskering te voorkomen; 
  • dat je denkt dat je anderen een onrealistisch beeld van jezelf voorspiegelt; 
  • dat er continu een sterk aanwezig stemmetje in je hoofd is, dat voortdurend kritisch commentaar geeft op alles wat je denkt, doet of had moeten doen.  

Zelfcompassie &
zelfvertrouwen

Wanneer je zelfvertrouwen hebt, ben je positief over wat je goed kan. Maar zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf. Je durft eerlijk tegen jezelf te zeggen dat je het ergens moeilijk mee hebt of dat iets niet lukt, je durft begripvol te zijn naar je minder leuke kanten en je bent mild voor jezelf.  

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Lees verder

Meer artikelen

Gewoontes doorbreken

Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Narcisme kenmerken

Narcisme op een rij

We zien dat er veel aandacht is voor narcisme. Vermoedelijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet om het eigen gedrag te begrijpen… Maar omdat narcisme een relatie onder druk zet en soms zelfs slachtoffers maakt. Partner, vrienden en familie zoeken het internet af naar antwoorden. Daarom hebben we voor jou een lijstje kenmerken samengesteld.

Narcisme

Wat is narcisme?

Er is veel aandacht is voor narcisme. En dat is waarschijnlijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet…. Het zijn de partner, vrienden en familie die zich afvragen wat narcisme is, wat overkomt me, welke invloed heeft het op mij, kan de narcist veranderen, hoe ga ik er mee om en/of hoe kom ik ervan af?!

Mentale gevolgen van een lockdown

Mentale gevolgen van een lockdown

Nederland zit in lockdown. We zitten met onze gezinsleden allemaal op elkaar en irritaties worden uitvergroot. Daarnaast missen we de ontlading die uitjes en feestjes ons bieden. Lees hier de mentale gevolgen van de corona maatregelen.

Shopping Basket