Winterdepressie of winterblues

De dagen worden korter en de lucht wordt kouder. De winter staat voor de deur en de zomer lijkt zo ver weg. Voor veel mensen het moment voor een winterdepressie of winterblues, ook bekend als winterdip.

Oorzaak van een winterdepressie en winterblues

Een winterdip en winterdepressie zijn (jaarlijks terugkerende) klachten tijdens de koudere en donkere maanden van het jaar.  

De oorzaak van de winterblues is veelal het gebrek aan licht. In de winter zijn de dagen korter, neemt de lichtsterkte van de zon af en komt de zon later op. Melatonine is een hormoon dat een rol speelt in het slaap-waakritme van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt. 

Wanneer de dagen korter zijn en er minder zonlicht is wordt er bij sommige mensen meer melatonine aangemaakt waardoor zij snel slaperig zijn en zich gedurende de dag duf voelen. 

Dit duffe gevoel kan enerzijds direct wat sombere gedachten en gevoelens triggeren, maar het gaat vaker indirect, namelijk: wanneer je je duf voelt en het is buiten donker dan ben je minder actief en meer geneigd jezelf terug te trekken. Dit is dan van invloed op je dopamine huishouding welke sterk gerelateerd aan somberheid en interesseverlies.  

Een andere mogelijke oorzaak is de grote nadruk op plezier tijdens de zomer, alle leuke activiteiten en vakanties zijn achter de rug. Alles is geweest, je geld en energie zijn op en nu komen de donkere maanden. Mogelijk is het ook een beetje onze eigen schuld. 

Tenslotte kan bij een terugkerende winterdip de zaak geconditioneerd worden. Mentaal en fysiek verwachten we weer een dip waardoor de dip ook komt. De anticipatie stress zorgt voor een verhoogde cortisol en noradrenaline afgifte waardoor het lichaam naar aanvoelt en er een hyperfocus ontstaat op het eigen lichaam, resulterende in de bevestiging dat er wederom een winterdip aankomt.  

Winterblues of winterdepressie  

Een winterdepressie, al hoewel we het wel vaak zo noemen “Ik zit weer in mijn winterdepressie”, is meestal geen echte depressie, maar een milde vorm ervan. Een winterdepressie noemen we daarom ook wel een ‘winterdipje’ of ‘winterblues’. Een echte winterdepressie laat zich kenmerken door twee aaneengesloten weken waarin er bijna elke dag gedurende het grootste gedeelte van de dag sprake is van somberheid en/of geen interesse meer hebben voor dingen die je voorheen wel interesseerde.  

Wanneer de klachten niet zo hevig of aaneengesloten langdurig zijn heb je waarschijnlijk last van ‘winterblues’. De winterblues merk je aan je slechte humeur, verminderde activiteit, moeite met opstaan, weerstand om naar het werk te gaan en prikkelbaarheid. 

Kenmerken winterblues; 
Vermoeidheid en slaperigheid: 
-          (extreme) vermoeidheid 
-          veel behoefte aan slaap, zelfs als je al meer dan normaal slaapt 
-          een verschuiving van het dag-nacht ritme, waarbij je jezelf steeds later op de dag ‘wakker’ voelt 
-          prikkelbaarheid 
-          concentratie problemen  
-          Neerslachtig en lusteloos: 
Somberheid: 
-          minder kunnen genieten 
-          minder behoefte aan sociale contacten (soms zelfs afsluiting voor de buitenwereld) 
-          toename of afname van je eetlust (koolhydraatrijk voedsel/snoep/alcohol) 
-          toename of afname van gewicht 
-          het gevoel hebben niet meer in balans te zijn 

Behandeling van winterblues 

Meestal is een behandeling niet nodig, tenzij je hulp nodig hebt bij het opstarten van gezondheidsgedragingen zoals: 
-          ‘S morgens vroeg naar buiten – Er zit dan relatief veel ‘blauw’ in het licht en blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. 
-          Blijf (sociaal) actief 
-          Ga sporten of bewegen in de buitenlucht 
-          Eet gezond en slik multivitaminen als aanvulling 
-          Pak de fiets in plaats van de auto 
-          Et cetera  

Als je merkt dat je winterblues langer duurt of heviger wordt kan het zinvol zijn een korte praktische behandeling aan te gaan.  

Wanneer je winterblues veel weg heeft van een winterdepressie of de resultaten van je gezondheidsgedragingen zijn onvoldoende dan kan lichttherapie een oplossing zijn. Lichttherapie kan je in een zonnig land volgen. Ook zijn er verschillende centra welke gebruik maken van lichttherapielampen.  

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Lees verder

Meer artikelen

Gewoontes doorbreken

Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Narcisme kenmerken

Narcisme op een rij

We zien dat er veel aandacht is voor narcisme. Vermoedelijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet om het eigen gedrag te begrijpen… Maar omdat narcisme een relatie onder druk zet en soms zelfs slachtoffers maakt. Partner, vrienden en familie zoeken het internet af naar antwoorden. Daarom hebben we voor jou een lijstje kenmerken samengesteld.

Narcisme

Wat is narcisme?

Er is veel aandacht is voor narcisme. En dat is waarschijnlijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet…. Het zijn de partner, vrienden en familie die zich afvragen wat narcisme is, wat overkomt me, welke invloed heeft het op mij, kan de narcist veranderen, hoe ga ik er mee om en/of hoe kom ik ervan af?!

Mentale gevolgen van een lockdown

Mentale gevolgen van een lockdown

Nederland zit in lockdown. We zitten met onze gezinsleden allemaal op elkaar en irritaties worden uitvergroot. Daarnaast missen we de ontlading die uitjes en feestjes ons bieden. Lees hier de mentale gevolgen van de corona maatregelen.

Shopping Basket