quarantaine corona mentaal gezond blijven

Quarantaine Deel 2

Verlies van structuur tijdens quarantaine. Quarantaine heeft een duidelijke invloed op ons psychisch welzijn. Het vraagt grote aanpassingen in ons dagelijks leven om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan. Hoe zorg je ervoor dat je mentaal weerbaar en sterk blijft tijdens deze crisis?

Verlies van structuur in quarantaine

Mentaal sterk blijven tijdens quarantaine

In ons vorige blog kwam de invloed van quarantaine op ons psychisch welzijn al duidelijk naar voren. COVID-19 heeft de hele wereld in zijn greep. Het virus verspreidt zich ook in Nederland in rap tempo. Het virus laat ons inzien dat het leven dat wij gewend zijn te leven, niet zo vanzelfsprekend is. Want pas als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn, zien we pas hoe bijzonder deze gewone, alledaagse dingen eigenlijk zijn. De aangescherpte maatregelen die nodig zijn om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen ons zoveel mogelijk thuis te blijven en onszelf thuis te isoleren. Dit vraagt om grote aanpassingen van iedereen. 

Angst, onzekerheid en relatieproblemen 

Natuurlijk gaat iedereen weer anders met de huidige situatie om. Niet iedereen is zwaarmoedig door de coronacrisis, maar op meerdere mensen hebben het virus en de maatregelen een enorme invloed op de psychische gezondheid. Het virus kan zorgen voor veel angst en onzekerheid. De maatregelen zorgen ervoor dat mensen minder contact met anderen hebben, zich vervelen, minder sporten, de dagelijkse structuur valt weg en mensen moeten 24/7 samen thuis zijn. Dit kan invloed hebben op de stemming en zorgen voor relatieproblemen. De maatregelen zijn voor iedereen een uitdaging, maar voor mensen die al gevoelig zijn voor psychische klachten valt dit extra zwaar. Zij raken sneller uit balans, wat kan zorgen voor stress- en stemmingsklachten, slaapproblemen en angsten. Daarnaast valt de huidige hulpverlening deels weg vanwege het coronavirus. 

Structuur houden tijdens quarantaine

Structuur houden tijdens quarantaine 

Hoe zorg je nou dat je wel mentaal weerbaar en sterk blijft in deze tijden van crisis? Om te beginnen is structuur daarvoor heel belangrijk. Ritme en structuur geven houvast en juist in een tijd van crisis hebben mensen dat nodig. Dat begint eigenlijk al bij de basis van goede zorg voor jezelf: gezond eten, bewegen, hygiene en een dagplanning. Ga op tijd uit bed, op tijd naar bed toe en leef zoveel mogelijk alsof je naar werk of school gaat. Douche in de ochtend, draag niet de hele dag jouw pyjama, plan tijdens het thuiswerken ook gewoon een lunchpauze en stop met werken als de normale werkdag erop zit. Kan je niet vanuit huis werken? Probeer dan iets te vinden waar jij je nuttig door voelt. Grijp bijvoorbeeld nu die kans om iets te leren waar je eerder geen tijd voor had, lees boeken of doe klusjes in huis. Je voelt je vaak beter als je jezelf nuttig maakt. Bijft daarnaast ook in beweging, doe thuis een workout of ga een rondje hardlopen of wandelen (wel op anderhalve meter afstand). Als je sport maak je stoffen aan die bewezen helpen tegen gevoelens van angst en depressie. Als je al last hebt van angsten, probeer dan de informatie die je binnenkrijgt over corona te beperken. Kijk niet 24/7 naar alle nieuwsberichten en kies voor een betrouwbare bron. Het is belangrijk op de hoogte te blijven, maar continue aandacht voor de gevaren die er nu zijn in de wereld wakkert alleen maar meer angst aan en helpt de situatie niet verder.  

En ten slotte; laten we extra lief zijn voor elkaar en voor onszelf. De crisis vraagt veel, van iedereen. Zorg goed voor jezelf, goed voor elkaar en houd je hoofd koel. En blijf natuurlijk je handen goed wassen! 

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email