Liefde en relaties

liefde en relatie
Liefde is iets heel moois, maar kan tegelijkertijd ook heel pijnlijk zijn. Hier lees je alles over verliefd zijn, verschillende soorten relaties, relationele problemen en adviezen om je relatie gezond te houden.  

Verliefd zijn

Volgens onderzoekers hebben we vier tot vijf miljoen jaar geleden de breinstructuren ontwikkeld om verliefd te kunnen zijn: doordat we vanaf toen rechtop gingen lopen, konden we ons slechter verdedigen met een baby op de arm. Daarom was het fijn om een partner te hebben om samen voor de kinderen te zorgen.  

Wanneer we verliefd zijn, gebeurt er ontzettend veel in onze hersenen. Er worden liefdesstofjes zoals vasopressine en oxytocine aangemaakt, en de neurotransmitters dopamine en endorfine zorgen voor het verslavende effect van verliefdheid waardoor je voortdurend bij diegene in de buurt wil zijn.  

De stoffen in je hersenen bepalen wat voor persoon je bent in de liefde en op wat voor soort mensen je valt. Daarnaast blijkt ook kussen een goede manier om te bepalen om iemand bij je past of niet; je merkt (onbewust) aan de smaak en geur hoe gezond iemand is.  

Single zijn

Meer dan 20% van de Nederlanders is single. Dit vinden veel mensen helemaal niet erg; er zitten immers veel voordelen aan het single-leven, zoals hechtere banden met anderen. Single zijn kan tijdelijks zijn en veranderen. Voor anderen blijft dit een bewuste levenskeuze. Er zijn ook mensen die niet zo gelukkig zijn als single. Maar je zult merken dat hoe ouder je wordt, hoe beter je je single-leven kunt accepteren. Als je bang bent om single te zijn, zul je merken dat je de lat voor een nieuwe liefde erg laag legt of dat je blijft hangen in een relatie die minder goed is

Bindingsangst of verlatingsangst

Mensen die graag samen zijn met iemand, maar nooit langdurig of intens, kunnen last hebben van bindingsangst of verlatingsangst. Dit kan het gevolg zijn als je eerder bent gekwetst in de liefde. Hierdoor heb je bij een volgende relatie moeite om jezelf open te stellen, of leg je de lat erg hoog. 

Verder kunnen jeugdervaringen invloed hebben op je huidige relatie. Dit heeft te maken met de hechtingsstijl tussen jou en je ouders. Als jij op je ouders kon rekenen en op ze kon vertrouwen, ben je waarschijnlijk veilig gehecht, waardoor je ook veilig gehecht zult raken aan je partner. Maar als je vroeger verwaarloosd of misbruikt – en dus onveilig gehecht bent – is de kans op het krijgen van bindingsangst of verlatingsangst groter. Echter kunnen deze mensen (opnieuw) leren om zich veilig te hechten aan anderen.  

Soorten relaties

Tegenwoordig draait het niet altijd meer om het delen van je hele leven met één persoon, maar bestaan er relaties in allerlei soorten en vormen. Enkele voorbeelden: 

  • Monogame of vaste relatie: een relatie gebaseerd op liefde met een hoge dosis aan intimiteit, toewijding en aantrekkingskracht. Daarnaast blijf je elkaar trouw. 
  • LAT-relatie (Living Apart Together): een LAT-relatie houdt in dat je als koppel bewust apart woont. De reden hiervan kan te maken hebben met het behouden van je eigen zelfstandigheid en privacy, het financieel en materieel niet afhankelijk zijn van elkaar of . Het kan zowel een monogame als een open relatie zijn.  
  • Lange afstandsrelatie: wanneer jij en je partner zich in andere landen of steden bevinden, waardoor je elkaar weinig tot niet ziet.  
  • Open relatie: een relatie tussen twee personen waarbij één of beide partners ook seks heeft met anderen, met toestemming van de andere partner. Dit wordt soms als een verrijking en verdieping van de bestaande relatie ervaren.  
  • Polyamorie: met meerdere mensen tegelijkertijd een relatie hebben. Hierdoor is het mogelijk om een relatie te hebben met verschillende mensen die je op verschillende gebieden aanspreken.  

Ruzie

Als je met iemand je leven deelt, kun je er soms niet omheen; ruzie hoort er nou eenmaal bij. Dit komt zelfs in de beste relaties voor. Maar als je steeds ruzie maakt over hetzelfde onderwerp, schiet je er weinig mee op. Door moeizame communicatie lukt het niet om een conflict op een constructieve manier op te lossen.  

Relatietherapeut Jessa Zimmerman stelt dat een ruzie alleen op te lossen is wanneer jullie beide kunnen zeggen wat je denkt, wanneer je elkaar begrijpt en respecteert en wanneer je samen werkt aan een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. Dit wordt ook wel productief ruziën genoemd. Zij adviseert de volgende zes strategieën: 

  1. Onderscheid gedachten van gevoelens. 
  2. Begrijp hoe jouw ‘filter’ werkt. 
  3. Toon eerst empathie, voordat je reageert. 
  4. Let op je eigen emotieregulatie. 
  5. Plan moeilijke gesprekken, en stel een tijdslimiet in. 
  6. Blijf steeds opnieuw hiermee oefenen.  

Ontrouw

Vreemdgaan komt (helaas) ook voor binnen relaties. Maar betekent dit het einde van jullie relatie? Dat kan, maar het hoeft niet altijd. Het belangrijkste is dat de bedrogene verder wil en kan. Volgens relatietherapeut Esther Perel is het belangrijk om de waarheid te vertellen, zonder teveel details: dit kan erg pijnlijk zijn voor de bedrogene. Daarnaast is het voor de bedrieger zelf belangrijk om te leren accepteren dat je relatie niet perfect is.  

Stoppen of doorgaan?

Sommige mensen hebben twijfels over hun relatie of over de liefde. Voorbeelden van vragen die je op zulke momenten aan jezelf kunt stellen zijn: ‘Passen jullie wel bij elkaar? Vind je het wel leuk om bij de ander te zijn? Kan je helemaal jezelf zijn in jullie relatie?’  

Gelijkheid in een relatie is van groot belang, maar het kan voorkomen dat je relatie (even) in een dip zit. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals het hebben van weinig tijd voor elkaar, extra druk en vermoeidheid door de komst van jullie baby of stress door de verhuizing.  

Het stoppen van een relatie of een scheiding kan een behoorlijke impact op je hebben. Van liefdesverdriet kan je letterlijk ziek worden. Onderstaand een aantal tips om sneller verlost te worden van je liefdesverdriet:  

  1. Kick zo snel mogelijk af: alles wat je aan je ex doet herinneren, wakkert het verlangen alleen maar aan.  
  2. Zet de voordelen van de relatiebreuk op papier.  
  3. Ga uit: zoek vrienden op en doe nieuwe ervaringen op.  
  4. Heb seks of zoek naar een nieuwe liefde.  
  5. Zorg goed voor je lichaam.  
  6. Laat de tijd zijn werk doen.  
  7. Ga hardlopen om liefdesverdriet te verwerken.  
  8. Fantaseer over een leuk leven.  
  9. Verander je omgeving.  

Psycholoog Najla Edriouch deelt vijf relatietips die – wetenschappelijk bewezen – je liefdesleven écht verbeteren: 

  1. Kus elkaar elke dag 
  2. Kijk nooit op je partner neer. 
  3. Zie jezelf als geluksvogel 
  4. Heb ‘mini-seks’ (knuffelen, tegen elkaar aanliggen of strelen) 
  5. Geef niet te snel op  

Hoe hou je je relatie goed?

Liefdeswetenschappers John en Julie Gottman hebben onderzoek gedaan naar het geheim van gelukkige stellen. Uit hun onderzoek blijkt dat gelukkige relaties hoog scoren op drie gebieden: 

  1. Veel positiviteit in de relatie; zoals vriendschap, speelsheid en intimiteit 
  2. Goed kunnen omgaan met conflicten en verschillen in elkaars persoonlijkheid. 
  3. Gezamenlijk bouwen aan een betekenisvol leven met eigen waarden en doelen.  

Zij geven een aantal tips voor een betere relatie: 

  • doe iets spannends; 
  • leer elkaar iets nieuws; 
  • voer een goed gesprek; 
  • blijf met elkaar communiceren; 
  • blijf elkaar het hof maken; 
  • herken elkaars roep om aandacht; 
  • word afhankelijk van elkaar.  

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Lees verder

Meer artikelen

Gewoontes doorbreken

Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Narcisme kenmerken

Narcisme op een rij

We zien dat er veel aandacht is voor narcisme. Vermoedelijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet om het eigen gedrag te begrijpen… Maar omdat narcisme een relatie onder druk zet en soms zelfs slachtoffers maakt. Partner, vrienden en familie zoeken het internet af naar antwoorden. Daarom hebben we voor jou een lijstje kenmerken samengesteld.

Narcisme

Wat is narcisme?

Er is veel aandacht is voor narcisme. En dat is waarschijnlijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet…. Het zijn de partner, vrienden en familie die zich afvragen wat narcisme is, wat overkomt me, welke invloed heeft het op mij, kan de narcist veranderen, hoe ga ik er mee om en/of hoe kom ik ervan af?!

Mentale gevolgen van een lockdown

Mentale gevolgen van een lockdown

Nederland zit in lockdown. We zitten met onze gezinsleden allemaal op elkaar en irritaties worden uitvergroot. Daarnaast missen we de ontlading die uitjes en feestjes ons bieden. Lees hier de mentale gevolgen van de corona maatregelen.

Shopping Basket