Gewoontes doorbreken

pexels-godstime-linus-5376877
Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Gewoontes kunnen in meer of mindere mate wenselijk zijn. Bij geheel wenselijk kan je denken aan je dagelijkse sport uurtje na het werk. Een minder gewenste gewoonte is bijvoorbeeld het ongeduld dat je ervaart bij je kinderen.

Er zijn ook gewoontes die alleen wenselijk zijn wanneer ze flexibel blijven en situationeel worden ingezet zoals de neiging je eigen aandeel te evalueren bij een probleem. Wanneer je dit reflexmatig doet, ook bij mensen die schuld afschuiven en je beschuldigen, neem je misschien onnodig verantwoordelijkheid op je.

Hoe ontstaan gewoontes

Een gewoonte ontstaat nadat je een bepaalde manier van doen vaker inzet. Vermoedelijk is deze manier van doen op dat moment functioneel of in ieder geval denk je dat het functioneel is. Het levert je iets op, het voorkomt dat je iets overkomt of het past bij het beeld dat jij en andere van je hebben.

Niet alle gewoontes zijn blijvend functioneel. Jij en je situatie veranderen, waardoor een gewoonte steeds minder gewenst kan worden. Zo is bijvoorbeeld de gewoonte van een kind om stil te blijven bij een agressieve vader functioneel, je wint het toch niet van een volwassenen. Naarmate je ouder wordt gaat het je niet helpen om stil te blijven bij vrienden of je partner wanneer deze je onheus behandelen.

Wanneer je bijvoorbeeld elke keer bij thuiskomst chips eet worden neuronen verbindingen aangegaan. De conditie (thuiskomen) wordt op deze manier geassocieerd met de beloning (chips).

Wanneer het brein eenmaal de verbinding heeft gevormd tussen thuiskomen en het eten van chips wordt het gedrag automatisch en hoef je niet meer actief een keuze te maken om het gedrag uit te voeren. Bij deze automatische associatie tussen conditie en gedrag is het limbische systeem betrokken. Dat is een groep van hersenstructuren in het midden van je brein. Het is een oude groep hersendelen, die betrokken is bij de basisfuncties van overleven, zoveel mogelijk gedrag automatisch maken zodat ons rationele brein alle tijd en ruimte heeft voor nieuwe prikkels.

Hoe komen we van onze ongewenste gewoontes af?

We zijn ons meestal niet bewust van onze gewoontes. We doen het en denken er verder niet over na. Zoals bij de het eten van chips bij thuiskomst. Dat kan jaren een gewoonte zijn voordat je je überhaupt afvraagt je dit gedrag wel wilt behouden (ontkenning). Misschien dat je erover na gaat denken het een collega zegt dat je wat dikker bent geworden (erkenning)

Gewoontes doorbreken

Nu je er over na bent gaan denken is de kans groot dat je het weer vergeet (ontkenning). We moeten onszelf er dus bewust blijven, terwijl het gedrag zich buiten het bewustzijn afspeelt. Het is zaak jezelf te blijven herinneren, bijvoorbeeld door een foto op je telefoon en een post-it op de deur van de voorraad kast. Daarnaast maak je een lijstje van belangrijkste argumenten waarom je het gedrag wilt beëindigen, we noemen dat verandertaal. Het zou toch zonde zijn wanneer je bewust bent en er toch voor kiest de zak chips leeg te eten.

Vervolgens wil je een alternatief voor het onwenselijke gedrag, zoals sporten of groente eten na het werk. Tenslotte moet je nieuwe gezonde gedrag worden beloont. Geef jezelf elke dag een compliment, zie hoe mooi je wordt in de spiegel, vertel wat je doet tegen je vrienden, alles mag! Alleen zou ik je afraden een zak chips te pakken als beloning!

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Lees verder

Meer artikelen

Gewoontes doorbreken

Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Narcisme kenmerken

Narcisme op een rij

We zien dat er veel aandacht is voor narcisme. Vermoedelijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet om het eigen gedrag te begrijpen… Maar omdat narcisme een relatie onder druk zet en soms zelfs slachtoffers maakt. Partner, vrienden en familie zoeken het internet af naar antwoorden. Daarom hebben we voor jou een lijstje kenmerken samengesteld.

Narcisme

Wat is narcisme?

Er is veel aandacht is voor narcisme. En dat is waarschijnlijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet…. Het zijn de partner, vrienden en familie die zich afvragen wat narcisme is, wat overkomt me, welke invloed heeft het op mij, kan de narcist veranderen, hoe ga ik er mee om en/of hoe kom ik ervan af?!

Mentale gevolgen van een lockdown

Mentale gevolgen van een lockdown

Nederland zit in lockdown. We zitten met onze gezinsleden allemaal op elkaar en irritaties worden uitvergroot. Daarnaast missen we de ontlading die uitjes en feestjes ons bieden. Lees hier de mentale gevolgen van de corona maatregelen.

Shopping Basket