autisme adhd corona

Quarantaine en kinderen met ADHD/autisme: omgaan met de gevolgen van Corona

De regelmaat en structuur waar kinderen en adolescenten met AD(H)D/autisme zo bij gebaat zijn, zijn door de coronacrisis compleet weggevallen. Met zijn allen verplicht in quarantaine zitten, terwijl niemand weet hoe lang nog. Het is onzeker.

Corona en ADHD/autisme

Corona en ADHD/autism

De regelmaat en structuur waar kinderen en adolescenten met AD(H)D/autisme zo bij gebaat zijn, zijn door de coronacrisis compleet weggevallen. Met zijn allen verplicht in quarantaine zitten, terwijl niemand weet hoe lang nog. Het is onzeker. Zowel kinderen als ouders zijn veel meer thuis dan gewoonlijk. Dat kan voor spanningen zorgen. Zeker zonder afleiding door sociale activiteiten en sport. Hoe doe ik dat: thuiswerken? Hoe kan ik tegelijkertijd zorgen dat mijn kinderen zich vermaken? Hoe help ik ze met hun schoolwerk? Hoe word ik niet gek van ze? En hoe kom ik aan mijn rust? Allemaal vragen die plotseling op ons afkomen. Kinderen met AD(H)D of autisme moet je een tijd van tevoren goed voorbereiden op grote veranderingen. Zelfs een weekendje weg moet ver van tevoren worden aangekondigd. Nu staat ieders leven in een paar dagen tijd volledig op zijn kop; en dat heeft veel impact.

Het goede voorbeeld 

Allereerst is het belangrijk om kalm te blijven en het goede voorbeeld te geven. Wanneer een nieuwe situatie zich voor doet, kijken kinderen eerst naar hun ouders of andere rolmodellen. Zij stemmen vervolgens hun reactie af op dat voorbeeldgedrag. Praat daarom als gezin met elkaar over de situatie: wat vraagt deze situatie van ons als gezin? Wat spreken we samen af? Wat zou lastig kunnen worden en hoe lossen we dat samen op? Voer deze gesprekken zo veel mogelijk samen met je kinderen. Zij vinden het leuk om mee te denken en te helpen met hun ouders, waarbij ze vaak met onverwachte oplossingen komen. Om je voor te bereiden op lastige momenten kan je met je zoon/dochter een lijst maken met anti-verveelactiviteiten. Verder kan een digitale lijst met knutsel- of beweegideeën aangeboden worden. Denk hierbij aan wetenschappelijke proefjes voor thuis, creatieve knutsels of voorbeelden van challenges die kinderen en jongeren digitaal met elkaar aangaan. Hou hierbij in gedachten dat verveling ook voorkomt bij het gewone leven, coronavirus of niet.  

Regelmaat en structuur: maak een dagindeling

ADHD/autism: regelmaat en structuur

 Verder is het belangrijk om de regelmaat en structuur te bewaren. Zorg hierbij voor dagritme en afwisseling; maak een dagindeling van (school)werk, leer-, rust-, beweeg- en beeldschermmomenten. Kinderen zijn over het algemeen creatief, en zijn het gewend om zichzelf in hun vrije tijd te vermaken; plan daarom de dag niet helemaal vol. Houd voldoende tijd vrij voor spontane activiteiten of zelfstandig spelen. Taken gezamenlijk doen in het huishouden, op een vast moment, kan ook helpen. Denk aan samen koken, schoonmaken of de was opvouwen. Maak voor je eigen dagindeling een heldere scheiding tussen werk, school en vrije tijd. Dit biedt rust. Maak, als dit in jouw situatie mogelijk is, afspraken over werktijden en een afwisselende taakverdeling voor werken en zorgtaken met je partner, een steun- of buurgezin en je werkgever. Zorg wel dat je hierbij beschikbaar bent voor schoolse vragen.  

Steun zoeken en bieden 

Daarnaast is het van belang om steun te zoeken en te bieden. Durf je angsten uit te spreken en deel deze met anderen. Je haalt vaak al een groot deel van de lading af als je het uitspreekt. Plan voor jezelf, indien nodig, ‘stoom afblaas telefoontjes’ met vrienden of kennissen. Of vraag anderen hoe zij met bepaalde knelpunten omgaan en leer hierdoor van elkaar. Anderzijds is het ook belangrijk om de focus te leggen op positiviteit: wat zijn de lichtpuntjes van die dag? Vertel elkaar, als gezin, aan het einde van de dag wat er leuk was en wat goed ging. Oog hebben voor wat goed gaat, en dit aan elkaar vertellen, geeft een goed gevoel.  

Corona en ADHD/autism, liefdevolle steun van een ouder

Liefdevolle steun van een ouder 

En tot slot: vertrouw op de veerkracht van je kinderen. Met de liefdevolle steun van een volwassene zijn kinderen over het algemeen heel veerkrachtig. Een ouder/verzorger die het goede voorbeeld geeft, die zorgen wegneemt en die hun vragen serieus neemt en beantwoordt draagt hieraan bij. Kinderen kunnen over het algemeen goed omgaan met veranderingen, als ze op deze manier gesteund worden. Zij hebben het meest behoefte aan hun ouder(s) in deze nieuwe realiteit. Natuurlijk is het belangrijk dat je kinderen begeleid worden in hun schoolwerk, maar nog belangrijker is dat jij er als ouder voor ze bent. Juist in deze periode is het enorm van belang dat geïnvesteerd wordt in de band met je kind door het geven van liefde, aandacht en knuffels. En lukt het schoolwerk een dag wat minder? Dan pakken jullie het de volgende dag weer op.  

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email