james-pond-HUiSySuofY0-unsplash

Quarantaine Deel 3

Communicatie tijdens quarantaine. Quarantaine heeft een duidelijke invloed op ons psychisch welzijn. Het vraagt grote aanpassingen in ons dagelijks leven. Hoe zorg je ervoor dat je mentaal weerbaar en sterk blijft tijdens deze crisis?

Communicatie binnen het gezin tijdens quarantaine

In onze eerste blog werd de invloed van quarantaine als gevolg van COVID-19 op ons psychisch welzijn besproken. In de tweede blog werd het verlies van dag-structuur, de gevolgen en aanbevelingen uit een gezet. In deze blog zullen we dieper ingaan op de communicatie tussen partners en gezinsleden. De aangescherpte maatregelen die nodig zijn om de verspreiding van het virus tegen te gaan, vragen ons zoveel mogelijk thuis te blijven en onszelf thuis te isoleren. Dit betekent dat we veel meer tijd bij elkaar en op elkaar leven. Welke gevolgen heeft dit voor de communicatie en wat kunnen we doen om de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen?

communicatie in gezin tijdens quarantaine

Huidige bevindingen

Zorgverzekeraar Zilverenkruis meldt dat 55 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen zich zorgen maakt over de coronacrisis.

Vooral gezinnen met kinderen op de basisschool ervaren veel stress (48 procent) sinds de vergaande maatregelen tegen het coronavirus door het kabinet zijn genomen. Ook wordt genoemd dat ouders meer stress ervaren (38 procent), een korter lontje hebben (28 procent) en meer somberheid ervaren (26 procent).

Wat zijn hier de oorzaken van?

Problemen worden uitvergroot

Je bent je gewoontes kwijt; sporten, uit eten gaan, fantaseren over de volgende vakantie. Allemaal terugkerende gewoontes waardoor je ontspannen raakt zijn verminderd of kunnen helemaal niet meer

problemen uitvergroot tijdens quarantaine

Iedereen op je lip; dingen die je irriteren, zoals een vervelend terugkerend stopwoordje, neus ophalen, teveel op de telefoon kijken, het laten slingeren van spullen et cetera, zie je vaker en wegkijken gaat steeds moeilijker

Je verveelt je dood; geen drankje meer na werk, geen voetbalwedstrijden meer op televisie en de nieuwsprogramma’s vallen in herhaling.

Je voelt je schuldig; je kinderen vragen met de liefste glimlach of je komt spelen, je partner vraagt of je kan helpen met het schoolwerk… “Nee”

Je getrainde lichaam verdwijnt; te veel chips en te vroeg een wijntje.

Allemaal van invloed op je gemoed – je lontje wordt korter en korter, je echte zin in dingen worden minder en minder.

Herkenbaar? Dan ben jij een ouder van een gezin op de basisschool en ervaar je stress!

Communicatie

Naast behoud van structuur zoals besproken in de vorige blog is goede communicatie een van de oplossingen

Niet perse omdat dit je lontje direct langer maakt en je interesse voor dingen direct weer terugbrengt, maar meer omdat dit waarschijnlijk in de drukte onvoldoende aandacht had en je nu toch niets beters te doen hebt.

Wat kan je doen om je communicatie met partner en kinderen te verbeteren?

communicatie tijdens quarantaine

Gebruik LSD!

Nee, geen aanbeveling voor een hallucinerend middel. Maar een handvat om je communicatie direct te verbeteren: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

LSD betekent luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is wat anders dan meteen klaar staan met uw oordeel, direct een mening over hebben of tal van aannames doen die nergens op gebaseerd zijn.

  • Luisteren: we kregen één mond en twee oren, blijkbaar is luisteren belangrijker dan praten.
  • Samenvatten: probeer weer te geven wat u denkt gehoord te hebben en controleer of dit ook klopt.
  • Doorvragen: doorvragen wanneer u geen helder antwoord krijgt of wanneer het u niet duidelijk is.

Succes ermee!

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email