bore-out

Bore-out

Hoe kan dat, dat je helemaal niets hebt gedaan op een dag en toch alleen maar je bed in wilt en nergens energie voor hebt? En hoe komt het zo moeilijk motivatie op te brengen?
bore-out psychologen loket

Weer zo moe na een dag bankhangen 

Een groot deel van de mensen in Nederland is nu vanuit huis aan het werk, volgt thuis studie of heeft misschien wel helemaal niets te doen. Nietsdoen en thuiszitten kan blijkbaar erg vermoeiend zijn. Hoe kan dat, dat je helemaal niets hebt gedaan op een dag en toch alleen maar vroeg je bed in wilt en nergens energie voor hebt? En hoe komt het dat het thuis zo moeilijk is de motivatie op te brengen om te werken? 

bore-out  psychologen loket

Verveling, niet meer lekker jouw sport kunnen uitoefenen, steeds meer bankhangen; uiteindelijk lijkt je energie steeds minder te worden, heb je geen motivatie meer om te gaan bewegen en vermindert je concentratie. Er is zelfs een psychologische term voor die dit omschrijft, namelijk een ‘bore-out’. Wanneer je niks doet, daalt je energielevel. Hoe minder je doet, hoe vermoeider je voelt. Waardoor je uiteindelijk in een vicieuze cirkel terechtkomt. Doordat je vermoeid bent, heb je nog meer zin om dingen te doen. De klachten die je hierbij krijgt, lijken eigenlijk op die van een burn-out: je voelt je vermoeid, slaapt slecht, hebt weinig energie, een verminderde stemming of hebt concentratieproblemen. Bij een bore-out komen de klachten alleen ergens anders vandaan dan bij een burn-out. Terwijl je bij een burn-out een te lange tijd teveel van jezelf hebt gevraagd, is bij een bore-out het tegenovergestelde het geval: de oorzaak ligt in verveling en onderprestatie. Ook bij een bore-out is er sprake van stress. Je voelt je zinloos, doelloos, verveelt je en als gevolg hiervan kan je erg gaan twijfelen aan jezelf en een laag zelfvertrouwen krijgen. Hierdoor ga je juist nieuwe uitdagingen uit de weg, en hierdoor is het cirkeltje weer rond. 

Nu hoeft corona voor de thuiszitters onder ons natuurlijk niet meteen te zorgen voor een bore-out, maar voor veel mensen is het herkenbaar dat je energielevel daalt of het moeilijk is thuis de motivatie te behouden. Er is eigenlijk een gebrek aan stimulatie en beweging, je lichaam is dit niet gewend. Wat kan helpen om te zorgen dat je je motivatie terugvindt en je energielevel behoudt? 

  • Zorg voor uitdaging.  

Te weinig uitdaging of nieuwe prikkels zorgen ervoor dat verveling op de loer ligt, waardoor je motivatie zakt. Is er even niet zoveel te doen voor werk? Ga op zoek naar iets nieuws wat je wilt leren, nu er de tijd is, gebruik die dan! 

  • Blijf actief en kom in beweging. 

Ook al heb je even geen zin erin, laat je niet verleiden om hele dagen te hangen op de bank, maar doorbreek de cyclus en kom in beweging. Ga lekker wandelen, hardlopen of doe thuis oefeningen.  

  • Werk je zittend en achter je laptop? Kijk of er een plek is waar je staand kan werken en wissel dit af. Hierdoor ga je je minder moe voelen en zit je niet de hele dag in dezelfde houding. 
  • Hoe blijf je fit tijdens de coronaquarantaine? | RTL NieuwsWissel lekker hersenloos netflixen af met activiteiten die je hersenen meer stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan spelletjes met je gezinsleden of een kruiswoordpuzzel. Of leer iets nieuws en doe een online cursus. 

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email