Assertiviteit

Assertiviteit
Assertiviteit houdt in dat je op een tactvolle wijze opkomt voor je mening, wensen of belangen. Als je moeite hebt met het zeggen van ‘nee’, kan je leren om assertiever in het leven te staan. 

Wat is
assertiviteit?

Assertiviteit betekent letterlijk dat je zelfbewust en zelfverzekerd bent en dat je jezelf durft te zijn. Het is het uiten van je gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze. Je komt op een respectvolle manier, zowel voor jezelf als voor de ander, op voor je eigen belangen. Je houdt je eigen belangen en grenzen in de gaten, en vecht ze aan wanneer dit nodig is: zo zeg je nee.  

 Assertiviteit heeft dus te maken met de manier waarop je communiceert met anderen, zowel verbaal als non-verbaal. Sommige mensen zijn van nature assertiever dan anderen, maar assertieve communicatietechnieken kunnen door iedereen worden aangeleerd.  

Kenmerken van
assertiviteit

Assertiviteit of een assertieve houding hebben bestaat uit vier elementen: 

  • Je eigen keuzes maken. 
  • Jezelf durven te zijn en je kwetsbaarheid durven te tonen.
  • Conflicten niet uit de weg gaan, maar ze ook niet opzoeken. 
  • Voor jezelf opkomen door vriendelijk, maar duidelijk te zeggen wat je wel en niet wilt. 

Belang van
assertiviteit

Als je niet assertief genoeg bent, ook wel sub-assertief genoemd, kom je te weinig voor jezelf en je eigen belangen op. Je houdt teveel rekening met de belangen van een ander en je verwaarloost je eigen belangen. Mensen die alleen maar anderen pleasen, lijden daar zelf onder. Een tekort aan assertiviteit kan leiden tot stress en een vergrote kans op een burn-out.  

Maar je kunt ook doorslaan en agressief worden: hierbij zie je vooral je eigen belang, de belangen van een ander worden niet gezien of zelfs genegeerd. Op deze manier wals je over anderen heen en kan je vrienden kwijtraken.  

Voordelen 
Assertiviteit kan je veel opleveren: je krijgt respect, wordt serieus genomen en mensen houden rekening met je. Ook worden je relaties met anderen sterker. Op deze manier voel je je sterker en zelfbewuster en wordt zowel je zelfvertrouwen als je zelfwaardering vergroot. De kans op stress, overspannen raken of een burn-out krijgen wordt een stuk kleiner als je assertief bent. Daarnaast neemt je plezier op de werkvloer toe, doordat je klussen krijgt die je leuk en interessant vindt. Bovendien kan een beetje assertiviteit ook bijdragen aan een goed salaris. Kortom, door voor jezelf te leren opkomen verloopt je leven veel meer zoals je zelf wilt.  

Gedrag &
assertiviteit

Onderstaand een aantal voorbeelden van assertief gedrag: 

  • iets doen wat je graag wilt, maar wat je eigenlijk niet durft; 
  • niet de hele tijd sorry zeggen, alleen wanneer het je écht spijt; 
  • een feestje afzeggen omdat je gewoonweg geen zin hebt om te gaan; 
  • nee zeggen tegen die extra klus op het werk; 
  • ja zeggen als je iets juist heel graag wil doen; 
  • bij je standpunt blijven, ook al vindt een ander dat niet leuk en leidt het zelfs tot een ruzie; 
  • aan een ander vertellen wat je dwars zit vanuit je eigen ervaring (‘het voelt voor mij alsof..’) en zonder het te verzwakken als de ander op een heftige manier reageert; 
  • helder formuleren zonder te stotteren of te zacht te praten. 

Verder bestaat assertiviteit uit een aantal ondersteunde competenties en vaardigheden: conflicten hanteren, empathie, inlevingsvermogen, luisteren, stress hanteren en zelfvertrouwen.  

Oefenen met
assertiviteit

Hier alvast een aantal tips om assertiever te worden: 

  • let op je lichaamshouding: sta op twee benen, houd je rug recht, je kin omhoog en kijk recht in de ogen van je gesprekspartner; 
  • geef precies aan wat je wilt, waarbij je eerst oefent voor de spiegel; 
  • leer feedback te ontvangen en feedback te geven; 
  • zeg vriendelijk, maar doortastend tegen een telefonische verkoper dat je niet geïnteresseerd bent; 
  • ga een winkel in, bekijk een artikel, vertel de verkoper dat het toch niets voor je is, bedank en loop de winkel weer uit. 

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Lees verder

Meer artikelen

Gewoontes doorbreken

Gewoontes we kennen ze allemaal. De routine gewoontes zoals je rituelen bij het wakker worden en opstaan. De sociale gewoontes zoals het dichtklappen bij dominante mensen.

Narcisme kenmerken

Narcisme op een rij

We zien dat er veel aandacht is voor narcisme. Vermoedelijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet om het eigen gedrag te begrijpen… Maar omdat narcisme een relatie onder druk zet en soms zelfs slachtoffers maakt. Partner, vrienden en familie zoeken het internet af naar antwoorden. Daarom hebben we voor jou een lijstje kenmerken samengesteld.

Narcisme

Wat is narcisme?

Er is veel aandacht is voor narcisme. En dat is waarschijnlijk niet omdat de narcist ineens aan zelfonderzoek doet…. Het zijn de partner, vrienden en familie die zich afvragen wat narcisme is, wat overkomt me, welke invloed heeft het op mij, kan de narcist veranderen, hoe ga ik er mee om en/of hoe kom ik ervan af?!

Mentale gevolgen van een lockdown

Mentale gevolgen van een lockdown

Nederland zit in lockdown. We zitten met onze gezinsleden allemaal op elkaar en irritaties worden uitvergroot. Daarnaast missen we de ontlading die uitjes en feestjes ons bieden. Lees hier de mentale gevolgen van de corona maatregelen.

Shopping Basket